دوشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۳ |۱۰ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 14, 2024
طرح جواهرانه

حوزه / نشست فرهنگی با حضور مشاور امور بانوان فرمانداری اردکان، در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اردکان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، نشست فرهنگی با حضور خانم مریم حاجی اسماعیلی مشاور امور بانوان فرمانداری اردکان، مبلغین حوزه علمیه خانم‌ها اکرم خانی و افسانه فتاحی و جمعی از طلاب در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اردکان برگزار شد.

در ابتدای مراسم خانم خانی به صورت کلی به تبیین طرح "جواهرانه " پرداخت و اظهار داشت: جواهرانه، با موضوع تبیین فلسفه و تاریخ حجاب و پوشش و ترویج حجاب، جامع‌ترین اثر پژوهشی در کشور است.

وی تصریح کرد: اجرای این برنامه با توجه به رویکردی نو و جذاب و تصویر سازی و همچنین با در نظر گرفتن روحیات و نیازهای جوانان و بیان سیر تاریخی پوشش و حجاب در ایران و جهان نقش به‌سزایی در تغییر نگرش و بالابردن آگاهی آنها به مبحث، پوشش و عفاف، خواهد داشت.

در ادامه خانم افسانه فتاحی مبلغ حوزه به شرح سیر تاریخی مسئله حجاب در ایران با کمک تصاویر پرداخت و گفت: پوشش سر و موی در میان زنان با درجه بالای اجتماعی پیشینه تاریخی دارد، چنانکه در یونان باستان، بین النهرین، مصر باستان و روم باستان نیز اینگونه بوده و در آن زمان زنان هنگام حضور در اجتماع صورت و اندامشان را تا روی پا می‌پوشاندند.

وی اظهار کرد: در بین پادشاهان، اشراف و شاهزادگان ایرانی از جمله کوروش، لباس کوتاه پسندیده نبود و شلوار از عناصر اصلی پوشاک ایرانی بوده، در حالیکه در فرهنگ‌های دیگر وجود نداشت و چینی‌ها و عرب‌ها پوشیدن شلوار را از ایرانیان یاد گرفتند، از طرفی بلندی لباس‌ها به قدری بود که مانع دیدن کفش می‌گردید و "چادر و شنل" از عناصر مهم پوشش زنان ساسانی بود، در ایران باستان نیز زنان با پوشش کامل و علی‌رغم مستور بودنشان به همه امور نفوذ داشتند و زنان زیبایی‌هایشان را همچون رازی مقدس پنهان می‌کردند.

فتاحی تصریح کرد: "رنسانس" تفکر و شیوه زندگی بود که بر اثر فشار حاکمیت غیر عقلانی کلیسا در سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی با شعار بازگشت به میراث فرهنگی روم و یونان باستان در اروپا شکل گرفت و این تفکر با هدف حذف خدا و اخلاقیات از زندگی بشر توسط عده‌ای خاص شکل گرفت و در این عقیده، ارزش زن به اندازه لذت بخشی او لحاظ شد.

وی ادامه داد: در قرن۱۱ هجری با گسترش روابط سیاسی -تجاری ایران با کشورهای اروپایی و حضور بیگانگان در دربار، سبک‌های نقاشی‌های فرنگی که پس از "رنسانس"به عرصه بی‌بند و باری کشیده شده بود به کشور راه یافت و ثروتمندان، شاهان و اشراف ایرانی مهمترین مشتریان و سفارش دهندگان آن شدند و حال، همین نقاشی‌ها بیشترین نقش را در ترویج فرنگی سازی هنر ایران داشت.

وی تصریح کرد: در زمان قاجار و سپس دوران پهلوی به اوج خود رسید و گرچه برخی از تصاویر زنان بدون پوشش کامل در دیوارنگارها و کاخ‌ها دیده می‌شد، اما عملا در عموم بانوان ایرانی تاثیری نداشت و همچنان زنان با پوشش و حجاب اسلامی در جامعه حضور می‌یافتند.

فتاحی تأکید کرد: در دوره پهلوی ارتباط پادشاهان با کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس که تفکرات صهیونیسمی داشتند و برهنگی اجباری زنان را در کنار رواج فرهنگ مصرف گرایی و سرمایه‌داری ترغیب می‌کردند، سبب ایجاد روندی برای حیازدگی در ایران شد تا جایی که رضاخان شیوه‌هایی را برای کشف حجاب قرار داد، از جمله الزام استفاده از چادر برای زنان بدکاره، معرفی چادر به عنوان نماد عقب ماندگی، ضرب و شتم زنان محجبه و غیره تا جایی که روحانیون مخالف این لایحه را حبس و تبعید کرد و دستور کشتار بیش از ۲۰۰۰ نفر از معترضین که در مسجد گوهرشاد را صادر کرد.

طلبه حوزه علمیه گفت: در زمان محمدرضا پهلوی اگرچه پاسبانان زنان محجبه را مورد شتم قرار نمی‌دادند، اما به صورت عملی با تبلیغ تعمدی برهنگی و هرزگی نه تنها پوشش، بلکه بدن زن را نشانه گرفته بودند و فساد خاندان پهلوی و درباریان شاه مروجی برای فساد جامعه ایران شد که می‌توان به همجنس بازی تاج الملوک مادر شاه، هرزگی و بوالهوسی خود شاه، معشوقه‌های غیر قابل شمارش اشرف پهلوی خواهر شاه و رقص کارتر با فرح همسر شاه اشاره کرد.

وی در پایان قسمت اول تبیین "سیر تاریخی پوشش در ایران"، گفت: با توجه به موارد گفته شده همواره بانوان دارای پوشش بودند و حجاب مربوط به برهه‌ای از زمان نبوده و رژیم پهلوی با از بین بردن قداست پوشش و حجابی که سیر تاریخی داشت و حتی قبل از ورود به اسلام در بانوان ایرانی وجود داشت، گسترش فساد و انحطاط اخلاقی در کنار سایر خسارت‌های اقتصادی و سیاسی که به کشور وارد کردند، خود را مورد نقد و سرزنش مردم ایران قرار دادند و اعتراض عالمان دینی از جمله امام خمینی(ره) را به همراه داشتند.

در ادامه خانم مریم حاجی اسماعیلی مشاور امور بانوان فرمانداری اردکان با بیان توضیحاتی پیرامون اجرایی کردن طرح "جواهرانه" ابراز کرد: دوره آموزشی " جواهرانه " به صورت حضوری در شهرستان اردکان در تابستان سال جاری برگزار شده و مبلغین با مطالعه کتاب و مباحثه مداوم در ارائه مطالب در خصوص "حجاب وعفاف " و پاسخگویی به سوالات نوجوان وجوانان توانمند می‌شوند و حضور در مدارس متوسطه اول و دوم و برپایی نمایشگاه "جواهرانه " با استفاده از پوسترهای جذاب تهیه شده از کتاب و روای و مبلغ توانمند هدف اصلی طرح است تا به این صورت علاوه بر افزایش آگاهی نسبت به سیر تاریخی حجاب، نگرش نوجوانان و جوانان اصلاح شده و با نگاهی نو مسئله حجاب و پوشش برای آنها تبیین شود.

وی تصریح کرد: به منظور رفاه طلاب و مبلغین و با توجه به مشغله‌های زیاد آنها در امر تبلیغ دوره مجازی این طرح به زودی برگزار می‌شود و شایسته است مبلغین شرکت کرده و آموزش‌های لازم را ببینند و با حضور خود در محافل عمومی بانوان و به ویژه مدارس، قدمی برای ارتقای حجاب و پوشش بردارند.

مشاور فرماندار اردکان خاطرنشان کرد : رسالت طلاب تبیین معارف دینی و گسترش آن در جامعه می‌باشد که شاید بتوان گفت حضور گروهی افراد محجبه در مکان‌هایی مانند پارک و بوستان‌ها به شکل دورهمی، خود تبلیغ عینی حجاب خواهد بود که نشان از استقبال علنی افراد با حجاب از شادی و تفریحی دارد که در روایات تاکید شده است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha